A bejelentkezéshez kérjük, adja meg a szükséges adatokat!

A betegség okozta terhekkel való megbirkózás

A betegség okozta terhekkel való megbirkózás


Szerző: Purebl György dr., pszichiáter, Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet, klinikai igazgatóhelyettes

 

Sajnos a betegség a kellemetlen és fájdalmas tüneteken túl számos egyéb teherrel is járhat. Korlátot jelenthet a mindennapi élet egyes területein, és sokszor úgy érezzük, a kapcsolatainkat is befolyásolja. Ezek a terhek pedig számos negatív érzelemmel járhatnak – a krónikus betegség ezért mindig fokozott stresszel és pszichés terheléssel jár. A betegséggel való megküzdés tehát nemcsak a tünetek kezelését, a diéta betartását, a szükséges életmód-változásokat jelenti, hanem azt is, hogyan tudjuk leküzdeni a betegség okozta egyéb terheket.

Milyen érzelmi reakciókat vált ki leggyakrabban egy krónikus betegség?

Fontos tudnunk, hogy ezeket az érzelmi reakciókat

  • bármilyen változás (akkor is, ha nem a betegséggel kapcsolatos) kiválthatja
  • leggyakoribbak betegség első hat hónapjában, de máskor is előfordulhatnak

Az érzelmi reakciók formái

Betegség? Ugyan! Nincs semmi bajom, vagy csak valami jelentéktelen!

A beteg úgy viselkedik, mintha semmi baja nem lenne.

Betegség = Szorongás, félelem, korlátozások

A tünetekre való túlzott odafigyelés, és indokolatlanul önkorlátozó életmód kialakulása

Betegség = Értéktelenség, tehetetlenség, depresszió

A betegség rányomja bélyegét a mindennapi hangulatunkra is, általában rosszkedvet okoz, és meggátolja, hogy élvezzük a mindennapi apró örömforrásokat. Ha ez az állapot több mint két hétig fennáll, az azt jelentheti, hogy depressziósak vagyunk. A depresszió ma világszerte a második leggyakoribb tartós munkaképesség-csökkenést okozó betegség a WHO (Egészségügyi Világszervezet) szerint.

Betegség = Kihívás

A betegséget egy legyőzendő problémaként fogjuk fel, a lehető legjobban kézben tartjuk a tüneteket és a betegség okozta egyéb terheket is.

A hétköznapi stressz és a betegség

A betegség okozta érzelmi reakciókon kívül hétköznapi okokból is lehetünk feszültek, stresszesek. Mivel az emberi szervezetben minden mindennel összefügg, a hétköznapi stressz is befolyásolhatja a betegség tüneteit, ezért fontos, hogy megfelelően megbirkózzunk vele.

Hogyan küzdhetünk meg a betegség okozta érzelmi terhekkel és kihívásokkal?

Hasznos stresszcsökkentő módszerek

  • a kezelőorvossal egyeztetett egyénre szabott mozgásprogram;
  • megfelelő bioritmus és alvás kialakítása;
  • a problémák másokkal való megosztása, „panaszkodás”, és mások támogatásának kihasználása;
  • direkt feszültségcsökkentő módszerek: relaxáció, figyelemelterelés;
  • hatékony kommunikáció;
  • konfliktuskezelés;
  • stresszcsökkentő gondolkodás kialakítása, vagyis
    • az aggódás konstruktív formája;
    • hatékony időgazdálkodás;
    • megfelelő feltöltődés, pihenés: a pihentető alvás elérése és hatékony, örömet okozó kikapcsolódás.

Káros stresszkezelő módszerek

  • struccpolitika, a probléma elkerülése, illetve ha nem beszélünk a problémáról
  • alkohol- és drogfogyasztás
  • agresszió, mások szóbeli vagy fizikai bántása
  • evésbe menekülés
  • munkába menekülés

Hogyan tanulhatjuk meg azt, miként küzdjünk meg a betegség okozta terhekkel és kihívásokkal?

Senki sem születik úgy, hogy hatékonyan tudja kezelni a stresszt és a kihívásokat, nehézségeket! A megbirkózás fenti módszerei számos módon tanulhatóak. Nagyon sok stresszkezeléssel kapcsolatos kiadvány kapható a könyvesboltokban. Igénybe lehet venni személyes tanácsadást, csoportos tréningeket, és internetes oktató programokat is. A stressz és a kihívások kezelése ugyanis tanult viselkedés! Az alábbiakban számos hasznos stresszkezelő készséget tanulhat meg infografikák, kvízek és játékok segítségével!

 

Forrás: Global Burden of Disease Study 2013 Collaborators*(2015). Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 301 acute and chronic diseases and injuries in 188 countries, 1990–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. The Lancet. Available online: June 7th, 2015 doi:10.1016/S0140-6736(15)60692-4

Depresszió és stressz teszt

 

E-LEARNING PROGRAM BELÉPÉS

Feltöltődés, rekreáció


Letöltés

Konstruktív aggódás módszere


Letöltés

Standard kérdések módszere


Letöltés

Relaxáció


Letöltés

Alváshigiéné


Letöltés

Alvás kiskáté


Letöltés

Megoldásközpontú gondolkodás


Letöltés