A bejelentkezéshez kérjük, adja meg a szükséges adatokat!

Élet gyulladásos bélbetegséggel: fájdalomcsillapítási praktikák

A Crohn-betegség és a colitis ulcerosa fellángolások idején fájdalommal és diszkomfort érzéssel járhatnak.

Fellángolás = fájdalom – Mit tehet ellene?

Betegként az egyik legfontosabb tudnivaló, hogy jó néhány tényező befolyásolhatja az állapotát, ezért érdemes mindig nagy figyelmet fordítania arra, hogy elkerülje azokat a provokáló faktorokat, amik a betegsége fellángolásához vezethetnek. Táplálkozzon helyesen, kerülje a stresszt, mellőzze a dohányzást és gyógyszereit az előírásoknak megfelelően szedje! Az alternatív terápiákat mindig csak az orvos által előírt kezelés kiegészítéseként, és soha ne helyette alkalmazza!

Étkezési kisokos IBD betegeknek

Hogyan hat a dohányzás az IBD-re?

Alternatív terápiák

Haspuffadás okozta fájdalom

Mikor a betegsége aktív szakaszban van, a leggyakrabban a puffadás állhat a fájdalmai hátterében. Ebben a helyzetben tanácsos elkerülni azokat az élelmiszereket, melyek gázképződést okoznak a belekben. Ezek közé tartoznak a zöld színű zöldségek, a bab, burgonya és a búza.

Gyakori velejárója az Crohn-betegségnek a laktóz intolerancia (tejcukor érzékenység), amely szintén okozhat puffadást. A gyulladás miatt a vékonybél bolyhai károsodnak, az egészségesekben itt lévő tejcukrot bontó enzimek is hiányoznak.  Fellángoláskor ezért javasolt a tejcukrot tartalmazó élelmiszerek kerülése. Ha ez semmiképpen nem megy, akkor a hiányzó enzimet gyógyszeresen lehet pótolni. Más okból is kialakulhat puffadás, ezek okat legtöbbször rejtve marad. Egyes alternatív gyógymódok segíthetnek a puffadás csökkentésében, ide tartozik a borsmenta olaj, a gyógynövény teák és az áfonyalé is.

A bélrendszer túlterheléséből adódó fájdalom

Gyulladásos bélbetegek számára alapvető életviteli tanács a megfelelő diéta betartása, valamint a bélrendszer kímélése, amely azt jelenti, hogy az irritált, gyulladásban lévő emésztőrendszert lehetőség szerint ne töltsük meg teljesen. Fontos az elfogyasztott táplálék mennyiségére és az evés módjára is odafigyelni. A késő esti étkezések megterhelőek lehetnek, ezért ajánlott inkább rendszeresen, kisebb adagokat elfogyasztani  és a napi étkezést már késő délután befejezni. Amennyiben étkezés vagy ivás során túl sok levegőt nyel, az is okozhat túlzott gázképződést, ezért egyen lassan, csukott szájjal, és próbáljon meg szívószállal inni.

További tanácsok a fájdalomcsillapításhoz

  • A kíméletes testmozgás, mint például a séta, ellazítja az izmokat és blokkolja a fájdalomjeleket az agyban.
  • A meditáció, relaxáció segítenek a csökkenteni a stresszt és az izmok feszülését, ezáltal a fájdalmat is.
  • Használjon melegítőpárnát vagy meleg vizes palackot, a hő ugyanis fájdalomcsillapító hatású.
  • A gyengéd masszázs szintén mérsékli a fájdalmat.

Ha nem tudja pontosan, melyek azok az ételek, amik puffadást vagy egyéb emésztési zavart okoznak, érdemes étkezési naplót vezetni. Jegyezze fel benne, hogy mikor mit evett, és hogyan érezte magát utána. Ezt követően tegyen egy próbát, és távolítsa el azokat az ételeket, melyek Ön szerint a panaszai kiváltói lehetnek az étrendjében, így könnyen személyre szabott étrendet alakíthat ki.

 

Lektorálta: Miheller Pál dr., gasztroenterológus szakorvos, Semmelweis Egyetem II. Belgyógyászati Klinika