A bejelentkezéshez kérjük, adja meg a szükséges adatokat!

Hogyan előzhető meg az IBD-vel együtt járó fáradtság?

A fáradtság igen gyakori tünete a Crohn-betegségnek és a colitis-nek. Ez az állapot nem csupán kellemetlen, de tovább ronthatja a betegség olyan tüneteit, mint a fájdalom vagy az étvágytalanság, ráadásul kihathat az élet számos más területére: a munkára, tanulásra, a mindennapi feladatok ellátására, a testmozgásra vagy a társadalmi életre.

Folyamatosan kimerültnek érzi magát? Próbál eleget pihenni, de mégsem múlik az érzés?

Van néhány jó tanácsunk, amit Ön is megfogadhat a jobb életminőségért:

  • Táplálkozzon egészségesen és kiegyensúlyozottan!

A betegséghez gyakran társuló alultápláltság hatással lehet az általános egészségére és az energiaszintjére. Iktasson be étrendjébe összetett szénhidrátokat (pl. zabkását és más gabonaféléket), mivel ezek hosszabb távon látják el energiával a szervezetét, ellentétben az egyszerű szénhidrátokkal és cukros édességekkel vagy rágcsálnivalókkal, melyek ugyan gyors löketet adnak, de hatásuk hamar el is múlik. Emellett nem szabad megfeledkezni az állati eredetű fehérjékről, melyek segítenek az izomtömeg megtartásában/növelésében, és a jobb fittségi állapot révén szintén hozzájárulnak a kimerültség csökkentéséhez.

  • Kerülje el a hiánybetegségeket!

A bélrendszer krónikus gyulladása miatt előfordulhat, hogy vérszegény, vagy valamelyik vitaminból, ásványi anyagból hiányállapot áll fenn a szervezetében. Ez hozzájárulhat a fáradtság kialakulásához. Amennyiben nem múlik a fáradékonysága, egy vérvizsgálat hasznos lehet bizonyos hiányállapotok ellenőrzésére. Konzultáljon kezelőorvosával arról, hogy milyen készítmény alkalmazását javasolja a hiányállapotok orvoslására!

  • Figyeljen oda a folyadékfogyasztásra!

Nagyon fontos a megfelelő hidratáltság az anyagcsere folyamatok zavartalan működéséhez, különösen, ha rendszeres hasmenéstől szenved, amely könnyen okozhat kiszáradást. A dehidratáció egyik első jele a fáradékonyság. Az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) szakemberei 2-2,5 liter folyadék elfogyasztását javasolják naponta, de ezt nem csupán innivalóval tudjuk fedezni. Általánosságban elmondható, hogy az étrendünk alapján átlagosan a vízbevitelünk 20-30%-a származik ételekből és 70-80% italokból. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által nemrégiben megjelent ajánlás (Okostányér) szerint, napi 8 pohár folyadékot fogyasszunk, ebből 5 legyen az ivóvíz, a maradék 3 lehet másféle ital vegyesen.

  • Maradjon aktív!

A testmozgásról kimutatták, hogy segít csökkenteni az IBD betegek fáradtságát. Fontos, hogy az Ön állapotának, korának és adottságainak megfelelő típusú testmozgást találja meg. Ehhez bátran kérjen tanácsot kezelőorvosától!

Bevált ötletek betegektől a fáradtság csökkentéséhez

  • Szükség van egy napirendre

A napi teendők listája és a tervezett pihenés napirendbe iktatása segít csökkenteni a stresszt, valamint tartalékolni az energiáit.

  • Relaxáljon rendszeresen

A meditáció, a jóga vagy egyéb alternatív terápiák (pl. akupunktúra) hatékony kiegészítői lehetnek a kezelésnek, egyúttal remek módszerek a kimerültség ellen.

  • Egyeztessen munkaadójával

Amennyiben lehetséges, kérjen munkáltatójától rugalmas munkaidőt – ez segít megbirkózni a fáradtság-rohamokkal.

  • Támaszkodjon a családjára

Kérje meg a hozzátartozóit, barátait, hogy segítsenek a házimunka (takarítás, bevásárlás, gyermekfelügyelet) elvégzésében, ha úgy érzi, ezekhez túlságosan kimerült.

Mindezek mellett természetesen a megfelelő mennyiségű és jó minőségű alvás a legfontosabb tényező, amellyel elkerülheti a fáradékonyságot.

Olvasson erről bővebben a pihentető alvásról szóló cikkünkben!

Ne feledje, minden beteg más és más, ami az egyiküknek segített, nem biztos, hogy működik az Ön esetében is. Próbáljon ki tippjeink közül többet is, kísérje figyelemmel ezek hatását, és állítsa össze saját tervét a fáradtság kezelésére!

 

Lektorálta: Miheller Pál dr., gasztroenterológus szakorvos, Semmelweis Egyetem II. Belgyógyászati Klinika