A bejelentkezéshez kérjük, adja meg a szükséges adatokat!

Tanácsok a pihentető alváshoz

Sok IBD-vel élő betegnek jelent problémát a megfelelő minőségű alvás hiánya. A krónikus bélgyulladás rendszeres fájdalommal, rossz közérzettel, haspuffadással vagy hasmenéses rohamokkal járhat, amik a pihenést is ellehetetlenítik. Mit tehet azért, hogy jobban aludjon?

Sajnos a kialvatlanság hosszú távon krónikus fáradtságot okoz, ami számos negatív hatást gyakorol a mindennapokra. Ha kimerült, akkor romlik a memóriája, a koncentrációs képessége, mindez nyomot hagy a hangulatán és a napi teendőit is nehezebben tudja ellátni. Egy friss tanulmány kimutatta, hogy az alvászavar a Crohn-betegeknél a fellángolás kialakulásának fokozott veszélyével is együtt jár.

Teendők a jobb pihenésért

  • Kerülje a koffeint!

A kávéban, teában és egyéb üdítőitalokban található koffein serkenti a szervezetet, ezért próbálja meg fogyasztásukat kerülni, különösen a délutáni és esti órákban. Válasszon helyettük a koffeinmentes italokat!

  • Kezelje a fájdalmait!

Nem kell a fájdalommal együtt élnie! Amennyiben az állapotához társuló fájdalom zavarja az alvásban, egyeztessen kezelőorvosával a megfelelő fájdalomcsillapítási módszerekről.

  • Az esti órákban már ne egyen!

Lehetőség szerint kerülje el az esti nagy étkezéseket vagy a késői nassolást. Ha korábban vacsorázik, azzal elegendő időt biztosít a testének a pihenésre való felkészülésben.

  • Vezessen alvásnaplót!

Jegyezze fel, hogy napközben mikor evett, milyen mértékű testmozgást végzett és mikor feküdt le aludni.  Ha rendszeresen rosszul alszik, a naplózás segíthet felismerni, mi járul hozzá az alvászavarához.

  • Ne mobilozzon lefekvés előtt!

Megnehezítheti az elalvás, ha az ágyban TV-zik, vagy a mobilját böngészi. Mivel ezek az eszközök az agyat aktívabbá teszik, nehezebb lesz ellazulnia, ez pedig a pihenés akadályává válhat. Lefekvés előtt inkább olvasson könyvet vagy hallgasson zenét, amelyek segítenek relaxálni és oldják a szorongást.

  • A napi rutin jelentősége

Ha egyik módszer sem vált be, próbáljon meg azonos időben lefeküdni, vagy egy lefekvési rituálét kialakítani, amely segít az agyat „alvás üzemmódba” kapcsolni.

  • Jótékonyan hat a meleg fürdő

Egy kellemesen meleg (de nem forró) fürdő segít ellazulni, illetve a testet a pihenéshez szükséges megfelelő hőmérsékletet elérni.

  • Kérjen segítséget szakembertől!

Amennyiben nem boldogul a problémájában, ne szégyelljen szakértőhöz fordulni. Felnőttek esetén a kognitív viselkedésterápia hasznos kezelésnek bizonyul az álmatlanság ellen.

 

Lektorálta: Miheller Pál dr., gasztroenterológus szakorvos, Semmelweis Egyetem II. Belgyógyászati Klinika